Yin Yoga under anklage

Yin Yoga med Trine Hedegaard - Det bør du vide om Yin Yoga (Paul Grilley Style) - www.trinehedegaard.dk

Siden Yin Yoga er blevet populært - ikke bare her hjemme - men over hele verden, kommer der af og til kritiske røster frem. Ofte er bekymringen, om vi har godt af de dybe Yin stræk. I Yang (eller mere dynamisk) Yoga styrkes musklerne og forbedres blodcirkulationen gennem kroppen, mens vi i Yin Yoga styrker mobiliteten ved at belaste og dermed hydrere de dybere bindevæv. De seneste års øgede fokus på - samt studier i - fascia eller bindevæv, anbefaler Yin Yoga blandt andet til at slippe dybere spændinger. Netop på grund af at vi i Yin Yoga holder stillingerne i længere tid.

Ofte oplever jeg, at det bliver to lejre, der kaster mudder i modsatte retning uden rigtig at sætte sig ind i, hvad de to yogaretninger kan. Dem, der kan lide Yin Yoga - og dem, der foretrækker dynamisk (Yang) Yoga.

For mig handler det ikke om enten eller. Vi har brug for begge dele. Både Yin og Yang. Særlig når vi bliver ældre, og her taler jeg til alle os, der er 35+ år. Selv sørger jeg for både at have Yin og Yang elementer i min bevægelses praksis, fordi jeg ønsker at bibeholde min styrke OG min mobilitet så mange år frem som muligt.

Selv har jeg studeret Yin Yoga med både Sarah Powers & Paul Grilley gennem de sidste 10 år - og jeg har undervist i Yin (& Slowflow Yang) Yoga de sidste 12 år.  Jeg er ikke i tvivl. Yin & Yang Yoga har begge deres berettigelse. Jeg har mærket resultater i min egen krop og set det i mine elever.

Dette blogindlæg er en respons på kritikken af Yin Yoga som ekstrem, passiv og farlig. Jeg opfatter på ingen måde Yin Yoga som ektrem. Det skulle da lige være ekstremt tiltrængt til:

1) at skabe modvægt i en hektisk hverdag

2) at sikre god mobilitet i en krop, hvor de dybere bindevæv har brug for belastning, hvor de holdes i dybere stræk over længere tid (2-10 minutter) - og det gælder særligt for os, der er 35+ år, så vi kan bevare vores evne til at bevæge os frit.

Nå men tilbage til "anklagepunkterne":

Det er en udbredt misforståelse at Yin Yoga kommer fra den kinesiske Kung Fu mester, Paulie Zink. Dette er dog ikke tilfældet. Paul Gilley, ikke Paul Zink, udviklede Yin Yoga som en yogastil.

Paul Grilley studerede for en kortere periode på under et år med Paulie Zink. Herfra tog Paul de passive elementer med videre, og i mikset tilføjede han Traditional Kinesisk Medicin (TCM) til en forståelse af den energetiske effekt (som Paul studerede over en lang årrække med Dr. Hiroshi Motoyama) samt en moderne anatomisk forståelse fra hans anatomiske studier og placerede Yin Yoga ind i en solid yogisk tradition.

Paulie Zink underviser også i en passiv yogastil, som er taget fra hans baggrund indenfor kampsport. Han kaldte den i mange år Taoist Yoga, men efter at Paul Grilley og Sarah Powers udviklede Yin Yoga som en praksis, der har vundet indpas verden over, er Paulie Zink også begyndt at kalde sin yoga for Yin Yoga, men det er IKKE den samme praksis, som Paul Grilley og Sarah Powers har udviklet og givet navnet Yin Yoga.

Jeg har studeret Yin Yoga med både Sarah Powers & Paul Grilley gennem de sidste 10 år, og jeg er blandt deres seniorlærere. Yin Yoga, som jeg kender den, er på ingen måde ekstrem. Yin Yoga, som jeg kender den, er blid og meditativ og et fantastisk supplement til den fortravlede livsstil, som de fleste af os fører. 

I Yin Yoga kan alle være med. Både begyndere og øvede. En dygtig Yin Yoga underviser kender til funktionel anatomi, og ved hvordan man tilpasser de cirka 25 Yin Yogastillinger til forskellige kroppe – fremfor at tilpasse kroppen til yogastillingerne med stor fare for skader.

En dygtig Yin Yoga underviser guider eleverne ind i en passende intensitet (ca. 70%), som ikke må føles smertefuld (eller ekstrem), og hvor man godt ville kunne gå dybere. En dygtig Yin Yoga underviser vil aldrig anbefale ekstreme stræk, men guide eleven til at komme ud, hvis et stræk føles for intenst.

En dygtig Yin Yoga underviser ved, at alle væv har brug for at blive belastet. Også led og ligamenter. Det er kun hvis vores væv belastes, at de stimuleres til at genopbygges. Hvor meget belastning de kan tåle? Meget mere end vi påfører dem i en passiv Yin Yogapraksis. Vi har alle brug for yin og yang belastning. Mobiliet og styrke. Det rette miks afhænger af den enkelte. 

Ingen praksis er for alle. Prøv dig frem. Find en dygtig underviser, som er uddannet specifikt i Yin Yoga. Er du blevet nysgerrig, så er du mere end velkommen på en af mine Yin Yoga workshops eller Yoga Alliance godkendte 100-timers modulopbyggede Yin Yoga uddannelse.

Tidligere på året blev jeg interviewet af Julia Lahme, til en snak om blandt andet Yin Yoga, bindevæv og kvindeliv. Du kan læse med HER

Savner du inspiration til Yin Yoga hjemme på stuegulvet, så har jeg lavet et par Yin Yoga sekvenser med billeder og letter instruktioner lige til at gå til.

Jeg vil elske at guide dig på yogamåtten, du finder min Yogakalender HER

KH Trine

Forkæl dig selv

Hvis du lever som de fleste moderne mennesker i dag, så lever du et liv med for meget gøren og for lidt væren. Det er helt i orden at have travlt og jonglere med mange bolde, vi skal bare også huske pauserne. Pauser, hvor vi tuner indad, lader op og nærer os selv.”

Trine Hedegaard