Når den indre to-do-liste løber løbsk, hvad så?

En ny undersøgelse fra Arbejdsmedicinsk Klinik på Aarhus Universitetshospital, viser at 80 procent flere kvinder end mænd føler sig stressede. Det fik i ugens løb Ane Marie Thulstrup, der er ledende overlæge på Arbejdsmedicinsk Klinik til at gå ud og ordinere sofa på recept til danske kvinder.

Men løser vi problemet ved, at kvinderne smider sig i sofaen? Jeg tvivler. Pauser er selvfølgelig vigtige, det er jeg med på, men hvis vi har svært ved at slappe af, så følger stressen med over i sofaen. Vi skal blive bedre til at passe på os selv ved at udvikle det rette mind-set:

NEJ. NEJ. OG NEJ.
Bliver du mat i knæene, når du kigger i kalenderen, fordi den er (over)fyldt med opgaver, aftaler og to-do-lister, der er løbet løbsk? Ikke bare lige nu i denne uge, men flere måneder frem i tiden. Så skal du til at lære at sige nej! Jeg ved godt, at det kan være svært, men lad ikke andres forventninger diktere dit liv. Din livsglæde og vitalitet er trods alt vigtigst. Du tjener INGEN ved at brænde dig selv ud.

AMBITIONS TJEK 
Hvis du føler dig stresset og har svært ved at få enderne til at mødes, så er det måske tid til at se dine ambitioner efter i sømmene. Harmonerer dine ambitioner med, hvor du er i dit liv nu? Der er intet galt med at have ambitioner, de skal bare tjene os og føles godt. Hvis du føler dig totalt drænet, når du når i mål, har det så været en succes? Måske udadtil, men hvis det er på bekostning af dit sprudlende jeg, er det så det værd?

TRÆN DIN MONKEY-MIND
Kører tankerne rundt i hovedet? Ofte glemme vi, hvor meget mental stress påvirker os. Er de indre stemmer hele tiden på nakken af dig og ved at drive dig nuts, fordi de aldrig er tilfredse men vil have mere, mere, mere? Så nytter det som regel ikke at ligge sig på sofaen, for så skruer de bare op for volumen. Du skal lære at træne dit sind. Med meditation kan vi lære at styre tankerne, så de ikke styrer os.

SELVOMSORG ER IKKE EN LUKSUS MEN EN NØDVENDIGHED
Selvomsorg er mere end en månedlig eller halvårlig forkælelse. Selvomsorg er at lære at passe godt på dig selv. Selvomsorg er at forstå, at du har brug for tid til at re-generere. Selvomsorg er at tage tid for dig selv og cleare hovedet og mærke kroppen. Selvomsorg er at tage ansvar for, at du trives og er glad.

LAD MIG GUIDE DIG NED I EN DYB HVILE

Næsten alt virker bedre igen efter at være blevet ladet op – også dig. Efter bare 10-15 minutters savasana, dyb yogahvile, føles alt lidt mere overskueligt igen. Under yogahvilen får nervesystemet ro til at regenerere til gavn for hjernen, hjerterytmen, dine indre organer og immunforsvaret.

Har du kærlighed nok til dig selv til at prioritere en opladningspause? Du kan lytte til min 15 minutter guidede afslapningsaudio, når du har brug for at finde ro og slappe af. Den kan være et godt alternativ til en eftermiddagslur eller lige inden sengetid, så du lettere kan falde i søvn og sove dybt og godt. Du finder den HER



Jo mere du øver dig, jo bedre bliver du til at slappe af og mærke, hvad de forskellige dele af dig har brug for. Det er blandt andet det, vi øver os i på yogamåtten. Yoga & meditation giver os redskaber til, hvordan vi kan bygge bedre kontakt med os selv, så vi kan leve et liv, der føles tro mod den, vi er.

Kh Trine

Hvis du lever som de fleste moderne mennesker i dag, så lever du et liv med for meget gøren og for lidt væren. Det er helt i orden at have travlt og jonglere med mange bolde, vi skal bare også huske pauserne. Pauser, hvor vi tuner indad, lader op og nærer os selv.”

Trine Hedegaard