Hun blev sat skakmat. Lær af hende!

I dag vil jeg introducere dig for en kvinde, lad os kalde hende Ms. M, som jeg mødte for nogle år siden på en af mine uddannelser i Santa Fe i USA.

Hendes historie gjorde indtryk, fordi selvom den måske kan synes ekstrem, så minder hun på mange måder om dig og mig. Travle moderne kvinder, der jonglerer to-do-listen, hvor der sjældent synes at være tid nok - og slet ikke til at prioritere opladningspauser, for der er altid noget, der liiige skal ordnes, ik'? 

Men tilbage til Ms. M. Hun var succesfuld. Som hun selv beskrev det, havde hun været heldig at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Hendes arbejdsplads var i vækst: Hun var dygtig til sit arbejde og avancerede i et rasende tempo. Pludselig sad hun med et ansvar og arbejdsområder, som hun knapt havde turdet drømme om. Hun vidste godt, at hun gav den max gas, og hun havde fået lidt problemer med at slappe rigtig af og sove ordentligt, men samtidig havde hun også svært ved at sige nej, for hun nød virkelig sit arbejde, og det gav et kæmpe kick at være med til at sætte dagsordenen.

Lige indtil den dag, hvor hendes krop sagde stop. Helt bogstaveligt. Den kunne ikke mere. Fra den ene dag til den anden. Hendes immunsystem var kørt i bund. Hendes endokrine system kollapsede og efterfølgende fik hun også konstateret brystkræft, som lægerne konstaterede var en sandsynlig konsekvens af et immunforsvar helt i bund. Kroppen havde ikke noget energi at stå imod med.

Pludselig blev alle hendes planer for fremtiden sat skakmat.

Hun havde altid forestillet sig, at når hun blev gammel, så ville hun flytte til Santa Fe, som er en lille hyggelig by i New Mexico, som hun altid havde følt sig draget af. Nu var hun pludselig så syg, at det var usikkert, om hun ville overleve. Hun besluttede derfor at følge sit hjerte nu, fremfor at vente til det måske ville være for sent.

Hun flyttede dødssyg til Santa Fe, og startede en helende rejse tilbage til sig selv, hvor hun tog alt i sit liv op til revision. Det eneste stationære var hendes morgenyoga hjemme i stuen, som hun tilpassede, som hun nu havde energi til. Med hjælp fra sin kinesiske læge og diverse helende discipliner, begyndte hun langsomt at komme sig. Hun er nu erklæret rask, men hun må stadig tage mange hensyn for at passe på sin energi, så hun ikke brænder ud igen.

Hun lærte på den hårde måde at tage sig selv alvorligt, lytte til kroppen og den indre guidance.

Hvad kan du bruge Ms. M's historie til?

Pointen er ikke, at du skal trække stikket for altid. Tværtimod. Men du har brug for effektive redskaber til at kommunikere med dit nervesystem på. Et stresset nervesystem går nemlig let i alarmberedskab og beordrer kroppen til at bruge al energien på at være klar til at stikke af. Det er kritisk, fordi det overtrumfer kroppens selvregulerende evner, så der ikke er nok energi til at vedligeholde de interne systemer som eksempelvis immunsystemet, hormonsystemet, fordøjelsessystemet mv.

Yoga og meditation er værdifulde redskaber til at balancere nervesystemet. Studier viser, at de blandt andet reducerer niveauet af stresshormonerne, kortisol og adrenalin, i kroppen. Hvis du laver yoga regelmæssigt, har du sikkert allerede oplevet den beroligende effekt yoga har på os.   

Endnu en motiverende faktor for at kultivere gode vaner på yogamåtten, tænker jeg. Hvad tænker du? 

 

Hvis du ønsker inspiration, vil jeg elske at guide dig ned i gear.

Du finder en oversigt over mine kommende yogahold og -events HER

 

 

Hvis du lever som de fleste moderne mennesker i dag, så lever du et liv med for meget gøren og for lidt væren. Det er helt i orden at have travlt og jonglere med mange bolde, vi skal bare også huske pauserne. Pauser, hvor vi tuner indad, lader op og nærer os selv.”

Trine Hedegaard